-->

fredag 15. juli 2011

Tante Blås bøker

Jeg er blitt utplassert av NAV, med meget stort hell.
Jeg jobber hos Tante Blå Gjenbruk tre dager i uka, en trivelig bruktbutikk der jeg har tatt på meg å få orden i bøkene.

Dette av rent egoistiske hensyn, selvsagt – jeg elsker bøker!

Noen av bøkene som ender opp hos oss, er sånne som tilsynelatende ingen vil ha. Utdaterte eller politisk ukorrekte, fulle av faktafeil eller bare forlengst glemt.

Topp 10 forlatte bøker

1: Johan Falkberget. Stakkars mann, hans bøker ER jo virkelig verdt å lese.


2: Diverse biografier om landsmoder Gro Harlem Brundtland – vi har banne meg snart en egen hyllemeter med “Gift med Gro”!


3: Bøker om stueplanter. Her finnes BARE utgivelser fra 70- og 80tallet, og med mindre du er spesielt interessert i vindskjeive yuccapalmer eller kortvokste St. Paulia, har du ikke gått glipp av noe.


4: “Familiens legebok” fra førtitallet– innledes med et svart/hvitt foto av en alvorlig herremann i hvit frakk, som blant annet kaller homofili for en “sygdom av ukjent opprindelse”.


5: Misjonærbiografier med titler som “Blant negrene”, “De spiste min mann” og “Det svarte Afrika.” Politisk ukorrekt så det suser. Ofte med bildetekster som “hottentottkvinne med fettbak.”


6: “Du har datavirus!” – elektronisk førstehjelp fra tidlig nittitall.


7: “Lag mat i microbølgeovn.” Say no more.


8: “Pelsoppdrett” – en grundig innføring i hvordan man aler opp og kverker blant annet mink. Rikelig illustrert. Utgitt på femtitallet.


9: Det Beste. For de som er for unge til å huske; Det Beste var (er?) en bokklubb for de som syntes det ga status å ha hyllene fulle av vakre bokrygger. Som oftest ble de ALDRI lest, disse stakkars bøkene. De inneholder “smakebiter” av den tids populære romaner – man får altså fire-fem romanutdrag presset sammen i èn bok. Gud vet hvorfor.


10: Leksika. Familiens Store Leksikon, Aschehougs Konversasjonsleksikon, Skattkisten, Geografisk Leksikon – de er hos oss, alle sammen. De opptar snart en hel vegg mens de langsomt venter på å dø mens de undrer seg; “Hvorfor kjøpte de meg? Jeg har jo ALDRI vært åpnet?!”



Men hey - vi har også masse GODE bøker, 
så sleng gjerne innom!

2 kommentarer:

  1. TAKK for at du skal få orden i bøkene.. Holdt på å kveile da jeg var nede sist.. Letet etter fagbøker og litt forskjellig, men alt jeg så var Gro, Gro, Gro(!).. Meeen, fine butikken <3

    SvarSlett
  2. for en herlig jobb da!

    SvarSlett